Специфіка роботи вчителя-логопеда загальноосвітньої школи
в умовах інклюзивного навчання.
Інклюзивне навчання передусім передбачає:
- перебування дитини з мовленнєвими порушеннями в масовій загальноосвітній школі. Оволодіння нею знаннями, вміннями та навичками нарівні із здоровими однолітками;
- соціально-медико-педагогічний супровід дітей;
- забезпечення належних умов для навчання, виховання, корекційно-компенсаторної роботи (матеріально-технічне, кадрове, фінансове забезпечення) тощо.
Пріоритетні завдання логопедичної корекції в умовах інклюзивної освіти:
- подолання порушень усного і писемного мовлення;
- розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо);
- формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мови, зв'язного мовлення;
- формування комунікативних умінь;
-розвиток мовленнєвої, загальної та дрібної моторики;
-розвиток просодики (темп, ритм, тембр, сила голосу, інтонування, емоційне забарвлення тощо);
- розвиток психічних процесів (увага, пам'ять, мислення, уява тощо).
Успiшнiсть корекiйної роботи на логопунктi залежить вiд таких умов:
¢ Забезпечення тiсної взаємодiї вчителя-логопеда, учителя - предметника, психолога, щодо корекцiї мовленнєвих вад
¢ Створення доброзичливої атмосфери пiд час логопедичних занять
¢ Iндивiдуальний пiдхiд до кожної дитини згiдно з її психофiзичними особливостями
¢ Розвиток комунiкативно-мовленнєвих здiбностей молодших школярiв з особливими освiтнiми потребами через iнтерактивнi методи корекцiї вад мовлення з використанням комп'ютерних технологiй i розробок особистих провiдних учителiв – логопедiв
¢ Зв’язок з батьками дiтей з особливими потребами, які навчаються на логопунктi
Моделі корекційної роботи з молодшими школярами
в умовах інклюзивної освіти
1. Одночасна логопедична робота в клас пiд час проведення уроку з письма й читання (1 кл.), з української мови та читання (2-4 кл.)
2. Фронтальні та iндивiдуальнi форми логопедичної роботи з дiтьми з особливими потребами через iнтерактивнi методи корекцiї письма й читання з використанням комп'ютерних розробок технологій
3. Iндивiдуальна робота з дітьми з обмеженими можливостями здоров'я, як навчаються за iндивдуальною програмою за рішенням ПМПК або ВКК мають мовленнєві недоліки.
В умовах інклюзивної освіти працюють і вчителі-логопеди м. Херсона:
1. Вчитель-логопед л.п. при ЗНЗ № 4 Хавбоша Л. В
2. Вчитель-логопед л.п. при ЗНЗ № 14 Яхній О. В.
3. Вчитель-логопед л.п. при ЗНЗ № 26 Литвиненко В. О.
4. Вчитель-логопед л.п. при ЗНЗ № 47 Азовська Н. В.
5. Вчительлогопед л.п. при НВК № 48 Осипенко Т. М.
6. Вчитель-логопед л.п при ЗНЗ № 55 Сизова Н. В.
Мовленнєво-діяльнісна спрямованість корекційної роботи вчителя-логопеда досить вдало реалізується через :
Ігротерапія – це використання емоційних, пізнавальних, фізичних здібностей дитини з метою корекції вад розвитку та поведінки;
Артотерапія - це корекція мовленнєвих, психосоматичних, психоемоційних процесів і відхилень в особистісному розвитку за допомогою різних видів мистецтва;
Аромотерапія – це використання ароматизованої морської солі для укріплення фізичного та психічного здоров'я дитини, розвитку дрібної моторики та корекції мовленнєвих вад
Хромотерапія - це безконтактний метод лікування світлом і кольором.
Труднощі, які виникають пiд час логопедичної роботи,
в умовах інклюзивного навчання:
- відсутність індивідуальних програм реабілітації, компенсаторно-корекційних програм, для дітей з особливими потребами, які можна було б використовувати на логопедичних заняттях, для ефективності цілосного процесу інклюзивної освіти.
- недостатнє фінансування та матерiально-технiчне забезпечення навчальної, корекційно-компенсаторної, реабілітаційної бази.
- відсутність соціально-медико-педагогічного супроводу.
- не має належних умов для здійснення корекційної допомоги дітям – логопатам
(на деяких логопунктах вiдсутнi кабiнети для корекційної роботи).
Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей:
Усі діти цінні й активні - члени суспільства!
Підготували вчителі-логопеди Яхній О. В., Литвиненко В.О.
Додати новий коментар