Нейропсихологічний підхід у роботі шкільного логопеда.

Нейропсихологічний підхід у роботі шкільного логопеда.

Нейропсихологія - розділ психології, що вивчає зв'язок психічних процесів з певними системами головного мозку.

Засновник нейропсихології та автор моделі трьох основних блоків мозку А.Р. Лурія розвивав уявлення про цілісний характер діяльності мозку при здійсненні психічних процесів.

 

 Мозок ділиться на 3 функціональних блоки:

1 блок - енергетичний (стовбур мозку і підкірці), найбільш древній. Він формується ще внутрішньоутробно. Це акумулятор нашої поведінки. При недорозвиненні або пошкодженні цього блоку дитина слабка, швидко стомлюється.

2 блок - це наше зорове, слухове сприйняття, тактильні відчуття, просторове сприйняття. При відставанні цього блоку у дитини погано розвивається мова, предметне сприйняття ( гострота зору), просторове сприйняття.

3 блок -  Це увага, розуміння інструкції, утримання завдання, контроль за діяльністю, оцінка результатів. Цей блок дозріває дуже пізно до 18-21 року (у деяких він зовсім не дозріває!). Добре знайоме слово "виховання" як раз відноситься до цього блоку мозку.

Дитяча нейропсихологія вивчає порушення психічних процесів і станів в дітей із локальними ураженнями мозку.

У наші дні нейропсихология широко впроваджується в систему шкільної освіти. Це обумовлено низкою об'єктивних причин: збільшена кількість невстигаючих дітей, підвищені вимоги до готовності навчання дитини в школі, збільшується темп діяльності школяра, а також загальні для популяції зниження фізичного і психічного здоров'я дітей.

Дитина з нормальним слухом, зором і інтелектом може писати неграмотно через незрілість деяких відділів мозку, що відповідають за рухові функції рук, мовну увагу, зорово-просторову орієнтацію.

 

Нейропсихологічна корекція спрямована на стимуляцію розвитку і формування злагодженої, скоординованої діяльності різних структур мозку. За допомогою спеціально розроблених рухових вправ і розвиваючих ігор стимулюється формування певних компонентів психічної діяльності: регуляція і контроль психічної діяльності, моторні навички, зорове, слухове, просторове сприйняття та багато інших.

З погляду нейропсихології, основна стратегія корекційно-розвиваль-ного навчання полягає в «вирощуванні» слабкої ланки при опорі на сильні ланки (використання різних аналізаторів з опорою на провідний аналізатор ) у процесі спеціально організованої спільної діяльності учня і логопеда. Наприклад: використовуємо опору на зоровий і тактильний аналізатор і розвиваємо навички, пов'язані зі слуховим каналом сприйняття.

Нейропсихологічні прийоми при корекції

дислексії та дисграфії

Вправи, що спрямовані на сенсорну та рухову сферу дитини, розвиток дрібної і великої моторики, пам'яті, мислення, уяви, просторового сприйняття, мовлення.

Вправи при змішуванні букв за зорово-просторовою подібністю

«Дзеркальні малюнки»:

- Написання букв,що супроводжується їх ілюстраціями;

- відтворення картинки за зразком;

«Чарівний диктант»

У ньому з усіх букв будуть писатися тільки проблемні літери, а всі інші рисками:    крейда - _ _ _ й _ _.

 

Вправи при змішуванні звуків за фонетико-фонематичною подібністю

Гра «Плесни в долоні та  тупни ногою»:

Дзвінкі звуки -проплескати, глухі -протупотіти. 

Чим більше жестів буде включено у вправу, тим скоріше буде

досягнутий результат.

Гра «Плюс-мінус»

Робота з картками. На одній написаний знак«+», на інший знак «-». Промовляючи слова з початковими дзвінкими і глухими приголосними звуками, учень повинен піднімати відповідну картку.

Гра «Робота з матеріалом»

Учень обмацує матеріал і одночасно називає звуки:

Ш- шкіра,  п – пінопласт,  в – вельвет и т д.

 

Вправи при пропусках букв в словах та інших порушеннях:

«Арабське письмо»

Учень повинен записати слова навпаки: «Випав сніг».

Дитина пише: «Гінс вапив».

 

Вправа «Давньоруське письмо»

Дитина пише в словах тільки приголосні букви, позначаючи голосні крапками. Дитина пише: «п .н . д . л . к » - понеділок.

Потім тільки голосні за таким самим принципом. Слово понеділок буде написано:  _  о _ е_ і _ о_.

Вправа «Чарівний диктант»

Вводяться символи позначення слів. Наприклад, слова з буквою Ш позначаються як «Х», слова з голосною Ї - «+», всі інші - «/»:

«Машина їде по дорозі ».

Дитина пише: « Х + / / ».

Вправа «Невдалий робот»

Дитина - робот, дорослий-конструктор.

Робот пише слова не повністю, а тільки певну частину. Недописану частина слова робот відзначає рисками: черепаха    че - -па  - -.

Вправа "Пишемо вголос".

 

Читання  речень з ритмом, тобто з поділом слів на склади і рівномірною вимовою їх в орфографічному варіанті - так, як вони пишуться.

 

Для розвитку зорової уваги, здібностей до концентрації , розподілу і переключенню уваги

ефективними є наступні вправи:

Вправа "Коректурна правка".

Учень  закреслює в суцільному тексті задані літери. Почати потрібно з однієї літери, наприклад:

 

Вправа: «Таблиці Шульта»

Відшукайте числа від 1 до 25 в таблицях Шульте (числа розташовані в 25 клітинах у випадковому порядку);

 

 

Для формування стабільного графічного образу букви

( графеми ) .

Тактильне впізнання « наждачних » букв. («Чарівний мішечок » - дитина на дотик визначає пластмасові літери.)

 Прийом « Дермолексія » , коли педагог на долоні дитини малює букву , а дитина пізнає її з закритими очима , причому малювати потрібно на « провідній » руці , для стимуляції провідної півкулі.

 

 

Висновок:

1. При використанні нейропсихологічних методів у молодших школярів розвиваються всі необхідні психічні функції, особливо довільність. У процесі занять учні виробляють уміння слідувати правилам, розвивають мовлення, уяву, просторові уявлення, дрібну моторику, сприйняття, увагу, пам'ять, логічне мислення - все, що необхідно для оволодіння  мовою.

2. Нейропсихологічні прийоми не тільки підвищують грамотність молодших школярів, але й  роблять логопедичні заняття веселими і цікавими, вносять певний елемент змагання в процес навчання, що підвищує мотивацію до занять з логопедом.

 

Вчитель-логопед: Маслова Т. В.

 

Додати новий коментар

Plain text

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Адреси сторінок і електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.
  • Рядки і абзаци переносяться автоматично.