Нейропсихологічний підхід у роботі шкільного логопеда.
Нейропсихологія - розділ психології, що вивчає зв'язок психічних процесів з певними системами головного мозку.
Засновник нейропсихології та автор моделі трьох основних блоків мозку А.Р. Лурія розвивав уявлення про цілісний характер діяльності мозку при здійсненні психічних процесів.
Мозок ділиться на 3 функціональних блоки:
1 блок - енергетичний (стовбур мозку і підкірці), найбільш древній. Він формується ще внутрішньоутробно. Це акумулятор нашої поведінки. При недорозвиненні або пошкодженні цього блоку дитина слабка, швидко стомлюється.
2 блок - це наше зорове, слухове сприйняття, тактильні відчуття, просторове сприйняття. При відставанні цього блоку у дитини погано розвивається мова, предметне сприйняття ( гострота зору), просторове сприйняття.
3 блок - Це увага, розуміння інструкції, утримання завдання, контроль за діяльністю, оцінка результатів. Цей блок дозріває дуже пізно до 18-21 року (у деяких він зовсім не дозріває!). Добре знайоме слово "виховання" як раз відноситься до цього блоку мозку.
Дитяча нейропсихологія вивчає порушення психічних процесів і станів в дітей із локальними ураженнями мозку.
У наші дні нейропсихология широко впроваджується в систему шкільної освіти. Це обумовлено низкою об'єктивних причин: збільшена кількість невстигаючих дітей, підвищені вимоги до готовності навчання дитини в школі, збільшується темп діяльності школяра, а також загальні для популяції зниження фізичного і психічного здоров'я дітей.
Дитина з нормальним слухом, зором і інтелектом може писати неграмотно через незрілість деяких відділів мозку, що відповідають за рухові функції рук, мовну увагу, зорово-просторову орієнтацію.
Нейропсихологічна корекція спрямована на стимуляцію розвитку і формування злагодженої, скоординованої діяльності різних структур мозку. За допомогою спеціально розроблених рухових вправ і розвиваючих ігор стимулюється формування певних компонентів психічної діяльності: регуляція і контроль психічної діяльності, моторні навички, зорове, слухове, просторове сприйняття та багато інших.
З погляду нейропсихології, основна стратегія корекційно-розвиваль-ного навчання полягає в «вирощуванні» слабкої ланки при опорі на сильні ланки (використання різних аналізаторів з опорою на провідний аналізатор ) у процесі спеціально організованої спільної діяльності учня і логопеда. Наприклад: використовуємо опору на зоровий і тактильний аналізатор і розвиваємо навички, пов'язані зі слуховим каналом сприйняття.
Нейропсихологічні прийоми при корекції
дислексії та дисграфії
Вправи, що спрямовані на сенсорну та рухову сферу дитини, розвиток дрібної і великої моторики, пам'яті, мислення, уяви, просторового сприйняття, мовлення.
Вправи при змішуванні букв за зорово-просторовою подібністю
«Дзеркальні малюнки»:
- Написання букв,що супроводжується їх ілюстраціями;
- відтворення картинки за зразком;
«Чарівний диктант»
У ньому з усіх букв будуть писатися тільки проблемні літери, а всі інші рисками: крейда - _ _ _ й _ _.
Вправи при змішуванні звуків за фонетико-фонематичною подібністю
Гра «Плесни в долоні та тупни ногою»:
Дзвінкі звуки -проплескати, глухі -протупотіти.
Чим більше жестів буде включено у вправу, тим скоріше буде
досягнутий результат.
Гра «Плюс-мінус»
Робота з картками. На одній написаний знак«+», на інший знак «-». Промовляючи слова з початковими дзвінкими і глухими приголосними звуками, учень повинен піднімати відповідну картку.
Гра «Робота з матеріалом»
Учень обмацує матеріал і одночасно називає звуки:
Ш- шкіра, п – пінопласт, в – вельвет и т д.
Вправи при пропусках букв в словах та інших порушеннях:
«Арабське письмо»
Учень повинен записати слова навпаки: «Випав сніг».
Дитина пише: «Гінс вапив».
Вправа «Давньоруське письмо»
Дитина пише в словах тільки приголосні букви, позначаючи голосні крапками. Дитина пише: «п .н . д . л . к » - понеділок.
Потім тільки голосні за таким самим принципом. Слово понеділок буде написано: _ о _ е_ і _ о_.
Вправа «Чарівний диктант»
Вводяться символи позначення слів. Наприклад, слова з буквою Ш позначаються як «Х», слова з голосною Ї - «+», всі інші - «/»:
«Машина їде по дорозі ».
Дитина пише: « Х + / / ».
Вправа «Невдалий робот»
Дитина - робот, дорослий-конструктор.
Робот пише слова не повністю, а тільки певну частину. Недописану частина слова робот відзначає рисками: черепаха че - -па - -.
Вправа "Пишемо вголос".
Читання речень з ритмом, тобто з поділом слів на склади і рівномірною вимовою їх в орфографічному варіанті - так, як вони пишуться.
Для розвитку зорової уваги, здібностей до концентрації , розподілу і переключенню уваги
ефективними є наступні вправи:
Вправа "Коректурна правка".
Учень закреслює в суцільному тексті задані літери. Почати потрібно з однієї літери, наприклад:
Вправа: «Таблиці Шульта»
Відшукайте числа від 1 до 25 в таблицях Шульте (числа розташовані в 25 клітинах у випадковому порядку);
Для формування стабільного графічного образу букви
( графеми ) .
Тактильне впізнання « наждачних » букв. («Чарівний мішечок » - дитина на дотик визначає пластмасові літери.)
Прийом « Дермолексія » , коли педагог на долоні дитини малює букву , а дитина пізнає її з закритими очима , причому малювати потрібно на « провідній » руці , для стимуляції провідної півкулі.
Висновок:
1. При використанні нейропсихологічних методів у молодших школярів розвиваються всі необхідні психічні функції, особливо довільність. У процесі занять учні виробляють уміння слідувати правилам, розвивають мовлення, уяву, просторові уявлення, дрібну моторику, сприйняття, увагу, пам'ять, логічне мислення - все, що необхідно для оволодіння мовою.
2. Нейропсихологічні прийоми не тільки підвищують грамотність молодших школярів, але й роблять логопедичні заняття веселими і цікавими, вносять певний елемент змагання в процес навчання, що підвищує мотивацію до занять з логопедом.
Вчитель-логопед: Маслова Т. В.
Додати новий коментар